Jak (ne)začít včelařit

Musím veřejně pochválit zodpovědný přístup našeho nového člena, právě začínajícího včelaře Jiřího R. z Radějovic.

Dostal “nějaké staré úly” a zvažoval, jestli v nich začít včelařit. Naštěstí jsme se rychle shodli na tom, že by bylo nezodpovědné začínat chovat včely v úle s neznámou historií. Z důvodu prevence / předcházení (pro včely) nebezpečným nákazám pak tyto úly obratem zlikvidoval (viz. foto).

Naše základní organizace nabízí poprvé letos (2015) svým včelařům příspěvek na obměnu úlů. Je možno získat částku 50% na pořízení jednoho kompletního úlu. Podmínkou je ovšem likvidace jednoho úlu starého, hygienicky již nevyhovujícího.

17.05.15 - 1

Jedná se o to, že především mor včelího plodu přetrvává hluboko ve dřevě desítky let. To by opravdu nikdo neměl riskovat. Nákaza se řeší podle veterinárního nařízení spálením a likvidací včelařského stanoviště včetně veškerého vybavení a stanovením ochraného pásma, ve kterém dlouho hrozí nepředvídatelné a nekontrolovatelné šíření nemoci. Další možné skryté původce nemocí nelze zcela vyloučit ani při různých způsobech / pokusech o desinfekci starých úlů.

Mor včelího plodu (Histolysis infectiosa perniciosa larvae apium) je závažné onemocnění včelích larev. Nemoc způsobuje bakterie Paenibacillus larvae larvae, synonymum Bacillus larvae (White, 1904). Jeho odolné spory přežívají v půdě i mnoho desítek let a způsobují dlouhodobé zamoření oblasti nákazy.

// Přemysl Peterek //